Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne wprowadzające do wód lub do ziemi ścieki są zobowiązane zapewnić pobieranie próbek przez akredytowane laboratoria oraz dokonywać badań jakości ścieków w tych laboratoriach. Jest to niezwykle istotna zmiana w porównaniu z regulacjami obowiązującymi do końca 2017 r.

Z dochodzących do nas informacji wynika, że Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska zaczynają weryfikować badania ścieków wykonane w 2018 r., a niektórym przedsiębiorstwom wodociągowo-kanalizacyjnym już zasygnalizowały nieprawidłowości związane z przeprowadzeniem badań przez nieakredytowane laboratoria.

Przypomnijmy – w dniu 1 stycznia 2018 roku wszedł w życie art. 303 ust. 2 Prawa wodnego, zgodnie z którym:

"Podmioty korzystające z usług wodnych, wprowadzające do wód lub do ziemi ścieki w ilości średniej dobowej wyższej niż 0,01 m3/s, zapewniają pobieranie próbek przez akredytowane laboratoria, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, oraz dokonują badania jakości ścieków w tych laboratoriach."

Na gruncie nowego Prawa wodnego zaostrzono zatem wymogi dotyczące badań automonitoringowych ścieków. Przed dniem 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne dosyć powszechnie korzystały z możliwości jakie dawał wyjątek przewidziany w art. 147a ust. 1a Prawa ochrony środowiska i wykonywały pomiary ścieków w we własnych laboratoriach, które uzyskały certyfikaty systemu zarządzania jakością. Takie działania pozwalały przedsiębiorstwom na ograniczenie kosztów związanych z pobieraniem i badaniem próbek przez laboratoria akredytowane.

Mając powyższe na uwadze należy wyraźnie podkreślić, że w obecnym stanie prawnym wykonywanie badań automonitoringowych jest możliwe wyłącznie przez laboratoria akredytowane. Kontynuowanie pomiarów przez własne laboratoria, które nie są akredytowane, lecz jedynie objęte systemem zarządzania jakością jest praktyką nieprawidłową i z dużym prawdopodobieństwem może spotkać się z reakcją WIOŚ, które w takich przypadkach, zgodnie z Prawem wodnym, uprawnione są wymierzyć przedsiębiorstwu opłatę podwyższoną.

Ostatnie wpisy

Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu

Orzecznictwo

Pomimo tego, iż art. 3051 kodeksu cywilnego wskazuje, że służebność przesyłu polega na korzystaniu...

19-07-2024

Czytaj więcej

Termin na złożenie oświadczenia o zamrożeniu ceny energii elektrycznej

Aktualności

1 lipca 2024 roku weszła w życie część rozwiązań zawartych w ustawie...

03-07-2024

Czytaj więcej

NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci

Orzecznictwo

NSA potwierdza, że gminy nie mogą wprowadzać dodatkowych wymogów do wniosku o...

26-06-2024

Czytaj więcej