Dostęp do informacji publicznej e-mailem?
02.11.2021 / Zuzanna Czeszak
1 stycznia 2022 r. minie 20 lat funkcjonowania regulacji prawnych zapewniających zainteresowanym dostęp do informacji publicznej. Mimo tego, nadal wiele zagadnień budzi kontrowersje i oceniana jest różnie przez orzecznictwo sądowe. Jednym z nich jest dopuszczalna forma złożenia wniosku.
Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne wykonują zadania publiczne. W konsekwencji, są co do zasady zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z 6 września 2001 roku – o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 2176; dalej jako „u.d.i.p.”).
Zawarte w ustawie zasady udostępniania i odmowy udostępnienia informacji publicznej stosuje się odpowiednio do rozstrzygnięć przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, jako podmiotów niebędących organami administracji publicznej (art. 17 ust. 1 u.d.i.p.). Wiąże się to z określonymi konsekwencjami, w tym z możliwością zaskarżenia decyzji przedsiębiorstwa do sądu administracyjnego. Dlatego istotnym jest, aby przedsiębiorstwa zdawały sobie sprawę z ciążących na nich obowiązków o charakterze procesowym.
W dobie postępującej informatyzacji kontaktów (także z podmiotami publicznymi), przyspieszonej zwłaszcza przez trwającą pandemię, petenci często rezygnują ze składania podań drogą tradycyjną. Dzieje się tak również w przypadku wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Na pierwszy rzut oka najprostszą drogą zdaje się być wysłanie zwykłego e-maila zawierającego żądanie bądź też e-maila zawierającego załącznik – skan pisma z wnioskiem strony. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, które otrzymują taki wniosek muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, czy taka forma wniosku o udostępnienie informacji publicznej jest wystarczająca i w związku z tym – jak należy postąpić?
Zgodnie z art. 63 §1 zd. 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 735; dalej jako „k.p.a.”): „Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) wnosi się na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych.”. Jednocześnie, zgodnie z art. 14 §1a zd. 2 k.p.a.: „Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.”.
Należy zatem stwierdzić, że na gruncie przepisów ogólnych procedury administracyjnej dopuszcza się wnoszenie podań w formie dokumentu elektronicznego, ale tylko o ile są podpisane zgodnie z zasadami określonymi w kodeksie.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 u.d.i.p.: „Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.”.
Spór co do formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej koncentruje się zatem wokół dwóch zagadnień:
- czy w zakresie warunków formalnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej u.d.i.p. zawiera regulację szczególną oraz
- czy w związku z brakiem wskazania wymogów formalnych dla wniosku o udostępnienie informacji publicznej w u.d.i.p. może być on całkowicie odformalizowany, a dokładnie – nie spełniać wymogów dla formy elektronicznej określonej w k.p.a.?
Sądy wypowiadają się różnie na temat dopuszczalnej formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie można w analizowanym obszarze znaleźć całkowicie sprzeczne stanowiska.
Przykładowo, w wyroku z dnia 27 maja 2020 roku Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt: I OSK 1622/19) stwierdził, iż : „Nie budzi wątpliwości, że za wniosek pisemny w rozumieniu art. 10 ust. 1 u.d.i.p. uznać należy przesłanie go pocztą elektroniczną (e-mailem) i to nawet wtedy, gdy do jego autoryzacji nie zostanie użyty podpis elektroniczny.”.
Z kolei w wyroku z 19 czerwca 2020 roku (sygn. akt: I OSK 1777/19), czyli zapadłym kilka tygodni później, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał: „Wniosek o udostępnienie informacji publicznej, w wyniku którego zapadają decyzje w przedmiocie dostępu do informacji publicznej, wniesiony za pośrednictwem poczty e-mail, wymaga zachowania formy przewidzianej w k.p.a., w tym podpisu podmiotu składającego wniosek.”.
Chociaż przytoczone stanowiska NSA są ze sobą sprzeczne, podkreślić należy, że w świetle obu wniosek złożony e-mailem nie może pozostać bez rozpoznania z uwagi na brak podpisu wnioskodawcy (czyli niezachowania formy elektronicznej określonej w k.p.a.). Do rozważenia pozostaje jedynie, czy po otrzymaniu wniosku złożonego przez e-mail należy wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia braku formalnego w postaci braku podpisu, czy rozpoznać wniosek zgodnie z żądaniem.
W związku ze szczególnym charakterem postępowania i brakiem konieczności wykazywania jakiegokolwiek interesu w dostępie do informacji publicznej należy raczej przyjąć, że wniosek może być maksymalnie odformalizowany. A więc w przypadku, gdy informacji można udzielić niezwłocznie (a zatem nawet bez pisemnego wniosku), wniosek złożony w formie zwykłego e-maila bądź też wniosku pisemnego załączonego do wiadomości e-mail tym bardziej powinien zostać rozpatrzony.
Sytuacja będzie kształtować się oczywiście inaczej, jeśli wniosek obejmuje informację publiczną wymagającą przetworzenia.
Trzeba jednocześnie pamiętać, że pomimo odformalizowania samego wniosku o udostępnienie informacji publicznej, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przy wydawaniu decyzji o odmowie udzielenia informacji jest zobowiązane do zachowania warunków wynikających z k.p.a. Jest zatem m.in. zobowiązane, do doręczenia decyzji w jeden ze sposobów określonych w art. 39 i 391 k.p.a.
Na koniec należy zwrócić uwagę, że do doręczeń dokonywanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjne (inne niż samorządowe zakłady budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego bądź ich związki) art. 391 k.p.a. stosuje się w brzmieniu dotychczasowym, zgodnie z przepisami przejściowymi ustawy z dnia 18 listopada 2020 roku – o doręczeniach elektronicznych aż do 1 stycznia 2025 roku (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 2320). Powyższa ustawa zmienia bowiem m.in. zasady doręczania pism w postępowaniu administracyjnym. Jako regułę przyjmuje e-doręczenia poprzez usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Ustawodawca przewidział czas na dostosowanie się do nowych przepisów. Data powstania obowiązku stosowania się do nowych zasad dla jednostek samorządu terytorialnego, ich związków i zakładów budżetowych to 1 stycznia 2024 roku, natomiast dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego – 1 stycznia 2025 roku.
Kategorie: informacja publiczna, spółki komunalne
19.12.2024
Doręczenia elektroniczne w spółkach komunalnych od 1 stycznia 2025 r. w pytaniach i odpowiedziach
prawo administracyjne, spółki komunalne
17.12.2024
SZKOLENIA: akademia menadżera wod-kan
spółki komunalne, szkolenia
05.12.2024
SZKOLENIE ONLINE: Doręczenia elektroniczne w spółkach komunalnych od 1 stycznia 2025 r.
spółki komunalne, szkolenia
08.10.2024
Zamrożenie podstawy wymiaru a waloryzacja wynagrodzeń członków organów spółek komunalnych – zmiana stanowiska NIKu?
spółki komunalne
14.05.2024
Beneficjent rzeczywisty w spółce komunalnej po zmianie burmistrza
samorząd, spółki komunalne
13.05.2024
Jedno czy dwa sprawozdania rady nadzorczej?
samorząd, spółki komunalne