Zmniejszenie naturalnej retencji – zmiany w przepisach
05.04.2022 / Maciej Łukaszewicz
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o inwestycjach w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy, którego autorem jest Ministerstwo Infrastruktury. Przygotowany projekt dotyczy również nowelizacji przepisów Prawa wodnego, w zakresie m.in. opłaty za usługi wodne związanej ze zmniejszeniem naturalnej retencji terenowej.
W artykule pt. „Kolejna nowelizacja Prawa wodnego w toku” przedstawialiśmy już projektowaną wówczas przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zmianę Prawa wodnego w zakresie wspomnianej opłaty.
Opublikowany teraz projekt ustawy odchodzi od założeń proponowanych w roku 2020. Procedowana nowela Prawa wodnego de facto nie wprowadza bowiem zmian co do powierzchni nieruchomości oraz procentowego wyłączenia powierzchni czynnej biologicznie, pozostawiając w tym zakresie aktualnie istniejące rozwiązania. Opłata będzie zatem nadal dotyczyć:
- nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 zlokalizowanych na obszarze nieujętym w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, oraz
- na których zostaną wykonane roboty lub obiekty budowlane trwale związane z gruntem powodujące wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej, co skutkowało zmniejszeniem naturalnej retencji.
W przeciwieństwie jednak do aktualnego stanu prawnego, opłata zmienna za zmniejszoną naturalnej retencji terenowej będzie uiszczana w okresie rozliczeniowym wynoszącym rok, a nie jak jest to obecnie co kwartał.
Należy także zwrócić uwagę, na projektowane zmiany dotyczące podmiotów obowiązanych do ponoszenia przedmiotowej opłaty. W świetle opublikowanego projektu szczególne zasady projektowane są dla nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi. I tak, jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązek właściciela lokalu ponoszenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej obciąża wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową. W tej sytuacji ustala się dla wszystkich właścicieli lokalu jedną opłatę za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej. W takim przypadku, każdy właściciel lokalu ponosi opłatę za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej w części odpowiadającej jego udziałowi w nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na ewentualne problemy interpretacyjne. W artykule pt. „Opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji nie działają wstecz” zaprezentowaliśmy stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w zakresie nieretroaktywności przepisu wymierzającego opłatę za zmniejszoną naturalną retencję terenową. W przeciwieństwie do przepisu wprowadzającego opłatę za zmniejszoną naturalną retencję terenową, który posługuje się sformułowaniem odnoszącym się do wykonania robót lub obiektów budowlanych w przyszłości, przywołany powyżej przepis odnoszących się do budynków wielolokalowych wskazuje na nieruchomości już istniejące. Nie sposób określić, czy w ten sposób autorzy projektu chcieli wprowadzić przepis retroaktywny, czy też nie, aczkolwiek wydaje się, że jeżeli taki był ich zamiar, to nie został on wyrażony w sposób dostatecznie jasny.
Zwrócić należy również uwagę na projektowane zmiany, które dotyczą gmin. Omawiana nowelizacja Prawa wodnego wprowadza obowiązek przedkładania przez gminy sprawozdań dla Prezesa Wód Polskich związanych z ustaloną opłatą za zmniejszoną naturalną retencję terenową. Termin na złożenie rzeczonego sprawozdania będzie upływał w dniu 30 czerwca roku następującego po roku, za który należne są opłaty.
O dalszych losach nowelizacji będziemy informować w kolejnych wpisach na blogu.
Kategorie: legislacja, prawo wodne
10.01.2025
W taryfowym potrzasku – projekt nowelizacji ustawy opublikowany
legislacja
02.01.2025
Nowy obowiązek segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych
legislacja, odpady
11.12.2024
Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 r.
legislacja
07.11.2024
Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE
prawo wodne
03.10.2024
Dyrektywa w sprawie jakości wody – projekt ustawy opublikowany
legislacja
26.09.2024
Przedsiębiorstwa wod-kan jako podmioty kluczowe
cyberbezpieczeństwo, legislacja