Nakazanie przez Straż Pożarną obowiązku doprowadzenia sieci wodociągowej do stanu zgodnego z przepisami przeciwpożarowymi jednak nie tak proste, jak by się mogło wydawać. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w dniu 20 lipca 2022 r. wydał orzeczenie, które rozstrzygnęło spór pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a powiatowym komendantem Państwowej Straży Pożarnej dotyczący obowiązku dostosowania sieci wodociągowej do wymagań w zakresie wydajności i ciśnienia wynikających z przepisów przeciwpożarowych (sygn. akt: II SA/Go 224/22). 

Przedsiębiorstwo otrzymało od powiatowego komendanta Państwowej Straży Pożarnej decyzję nakładającą następujące obowiązki:

  • "dostosowania hydrantów zlokalizowanych na ul … w … do wymagań wydajności i ciśnienia na zaworze hydrantowym podczas poboru wody (termin wykonania do … r.),
  • dostosowania hydrantów zlokalizowanych na ul. … w … do wymagań Polskich Norm dotyczących hydrantów przeciwpożarowych podziemnych (termin wykonania do … r.)."

Po wniesionym odwołaniu, wojewódzki komendant Państwowej Straży Pożarnej utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wniosło zatem skargę do sądu administracyjnego, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uchylił zaskarżoną decyzję wojewódzkiego komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz poprzedzającą ją decyzję powiatowego komendanta Państwowej Straży Pożarnej.

Przepisy przewidują sytuacje, gdy nie jest możliwe spełnienie aktualnych wymagań dotyczących przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę, wskazując na możliwość stosowania rozwiązań zamiennych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim eliminując  z obrotu obie decyzje  stwierdził, że:

  • "nałożone na skarżącego obowiązki przez KPPSP sformułowane zostały w sposób ogólnikowy, a mimo to LKWPSP utrzymał w mocy decyzję KPPSP, który nakazał „Dostosować hydranty zlokalizowane na ul. … w … do wymagań wydajności i ciśnienia na zaworze hydrantowym podczas poboru wody” oraz „Dostosować hydranty zlokalizowane na ul. … w … do wymagań Polskich Norm dotyczących hydrantów przeciwpożarowych”. (…). Decyzja wydana przez organ administracji publicznej w celu skorygowania stwierdzonych nieprawidłowości powinna dokładnie określać czynności, które jej adresat jest zobowiązany wykonać. Rozstrzygnięcie zawarte w decyzji administracyjnej musi być sformułowane w sposób umożliwiający następnie wykonanie decyzji administracyjnej, musi być sformułowane w sposób umożliwiający następnie wykonanie decyzji dobrowolnie lub przy zastosowaniu środków egzekucyjnych.;"
  • "uzasadniony okazał się zarzut naruszenia §8 ust. 1-3 RZW (rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę ora dróg pożarowych – dopisek własny). Przepis §8 ust. 3 RZW stanowi, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy spełnienie wymagań dotyczących przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę jest niemożliwe ze względu na lokalne uwarunkowania lub jest uzasadnione przyjęcie innych rozwiązań, na wniosek właściciela budynku, obiektu budowalnego lub terenu, dopuszcza się stosowanie rozwiązań zamiennych, które zapewniają niepogorszenie warunków ochronny przeciwpożarowej, uzgodnionych z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej. RZW przewiduje zatem sytuacje, gdy nie będzie możliwe spełnienie aktualnych wymagań dotyczących przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę, wskazując na możliwość stosowania rozwiązań zamiennych."

Zaprezentowane orzeczenie choć jeszcze nieprawomocne, wskazuje wyraźnie że decyzja Państwowej Straży Pożarnej musi być wykonalna, tj. wskazywać dokładnie w jaki sposób podmiot, na który został nałożony obowiązek doprowadzenia stanu sieci wodociągowej do przepisów przeciwpożarowych, winien ten obowiązek wykonać. Precyzyjne określenie zakresu obowiązków spoczywających na podmiocie obciążanym, poza późniejszą możliwością weryfikacji czy rzeczone obowiązki zostały wykonane, konieczne jest z uwagi na to, że w przypadku zaniechania wykonania nałożonego obowiązku, powinno być możliwe wykonanie takiej decyzji w drodze egzekucji administracyjnej.

Co równie istotnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim potwierdził stanowisko prezentowane przez skarżącego, że w przypadku gdy z uwagi na uwarunkowanie lokalne nie jest możliwie zapewnienie odpowiedniego ciśnienia wody w sieci, dopuszczalne jest odstępstwo od przepisów przeciwpożarowych i konieczne jest ustalenie z komendantem wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej zastępczego źródła wody.

Ostatnie wpisy

Zatwierdzanie taryf w gminach już niebawem?

Aktualności

Rady Gmin zatwierdzą ponownie taryfy, a Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie pozostanie w...

23-04-2024

Czytaj więcej

Wody Polskie o warunkach prowadzenia działalności wod-kan

Aktualności

W dniu 16 kwietnia 2024 r., na stronach internetowych Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody...

18-04-2024

Czytaj więcej

Nieczystości ciekłe - gminne sprawozdania a obowiązki przedsiębiorstw wod-kan

Analizy prawne

Do końca kwietnia wszystkie gminy zobowiązane są do złożenia, po raz pierwszy...

05-04-2024

Czytaj więcej