Opłata za zmniejszenie retencji dla każdej nieruchomości
24.07.2019 / Mateusz Faron
Zastosowanie przepisów nakładających daniny publiczne do zdarzeń mających miejsce przed wejściem w życie ustawy, może mieć miejsce tylko wtedy, gdy przemawia za tym ważny interes publiczny np. ochrona środowiska – tak odnosząc się do stosowania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji, stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy.
W stanie faktycznym sprawy, wójt gminy decyzją administracyjną ustalił ostatecznie wysokość opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej. Rozstrzygnięcie zapadło wskutek uprzedniej reklamacji złożonej przez właściciela nieruchomości od informacji w sprawie opłaty.
Obszarem kwestionowanym przez właściciela nieruchomości była przede wszystkim sama zasadność wymiaru opłaty w sytuacji, gdy po wejściu w życie Prawa wodnego na terenie nieruchomości nie były wykonywane roboty lub obiekt budowlany trwale związany z gruntem.
Art. 269 ust. 1 pkt 1 Prawa wodnego
Opłatę za usługi wodne uiszcza się także za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.
W ocenie organu opłacie za zmniejszenie naturalnej retencji podlegają jednak zarówno te nieruchomości, które przed dniem wejściem w życie Prawa wodnego zostały zagospodarowane w sposób określony w art. 269 ust. 1 pkt 1 Prawa wodnego, jak i te, które zostały albo zostaną tak zagospodarowane po dniu 1 stycznia 2018 r.
Wątpliwości interpretacyjne w zakresie stanów faktycznych objętych obowiązkiem uiszczania opłaty wynikają z użytego w art. 269 ust. 1 pkt 1 Prawa wodnego sformułowania „wykonywanie”.
Od decyzji organu właściciel nieruchomości wniósł skargę do sądu administracyjnego, w której zarzucił m.in. że stanowisko wójta gminy stanowiące, iż dyspozycją przepisu art. 269 ust. 1 pkt 1 p.w. jest objęta każda nieruchomość, która w dniu wejścia w życie prawa wodnego (tj. 1 stycznia 2018 r.) spełnia przesłanki określone w powołanym przepisie, niezależnie od daty, w której doszło do ich spełnienia, jak i te nieruchomości, na których po dniu 1 stycznia 2018 r. wystąpi skutek określony w tym przepisie – jest całkowicie błędne.
Choć wyrokiem z dnia 3 kwietnia 2019 r. (sygn. akt II SA/Bd 1187/18) WSA w Bydgoszczy uchylił zaskarżoną decyzję (ze względu na naruszenie przepisów proceduralnych), w uzasadnieniu odniósł się również do wyżej przywołanego zarzutu skarżącego.
„W sytuacji, gdy sam ustawodawca wyraźnie nie rozstrzyga w ustawie problemów intertemporalnych, nie ma jednoznacznej reguły, mającej uniwersalne zastosowanie we wszystkich przypadkach. Z pewnością taką regułą nie może być automatyczne stosowanie przepisów nowej ustawy do zdarzeń mających miejsce i zakończonych przed datą wejścia w życie nowej ustawy.
(…) na bezpośrednie działanie ustawy nowej, do zdarzeń mających miejsce przed jej wejściem w życie, powinien zdecydować się ustawodawca tylko w sytuacji, gdy za tym przemawia ważny interes publiczny, którego nie można wyważyć z interesem jednostki (…) W ocenie Sądu taki właśnie interes wiążący się bezpośrednio z ochroną środowiska, wskazuje na potrzebę bezpośredniego stosowania obecnie obowiązującej regulacji p.w., do zdarzeń powstałych przed jej wejście w życie. Dlatego też omówiony zarzut skarżącej nie jest zasadny.”
Warto odnotować, iż stanowisko takie prezentowały Wody Polskie. W treści materiałów pomocniczych dla gmin w sprawie ustalania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, Wody Polskie stanęły na stanowisku, iż:
„Dyspozycją przepisu art. 269 ust. 1 pkt 1 Prawa wodnego jest objęta każda nieruchomość (za wyjątkiem tych, które wymienione zostały w ust. 2 i 3 art. 269), która w dniu wejścia w życie Prawa wodnego (tj. 1 stycznia 2018 r.) spełnia przesłanki określone w powołanym przepisie, niezależnie od daty, w której doszło do ich spełnienia, jak i te nieruchomości, na których po dniu 1 stycznia 2018 r. wystąpi skutek określony w tym przepisie.”
Wyrok omówiony w artykule jest prawomocny.
Kategorie: orzecznictwo, prawo wodne
07.11.2024
Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE
prawo wodne
29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo
19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu
26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia
14.06.2024
Taryfy: odprowadzanie deszczówki a koszty taryfowe
orzecznictwo, taryfy
12.06.2024
Taryfy: NSA rozstrzyga, ale wątpliwości nie ubywa
orzecznictwo, taryfy