Infrastruktura związana z odprowadzaniem ścieków elementem infrastruktury krytycznej. Projekt nowelizacji ustawy o zarządzaniu kryzysowym
30.07.2019
Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw. Z punktu widzenia przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych istotna jest planowana zmiana katalogu systemów wchodzących w skład infrastruktury krytycznej.
Zgodnie z obowiązującym brzmieniem ustawy o zarządzaniu kryzysowym, przez infrastrukturę krytyczną należy rozumieć systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców.
Do katalogu wspomnianych powyżej systemów, wchodzą obecnie jedynie systemy zaopatrzenia w wodę. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o zarządzaniu kryzysowym, katalog miałby obejmować również systemy odprowadzania ścieków.
Projekt nowelizacji zakłada ponadto wprowadzenie podziału infrastruktury krytycznej na dwie grupy, a mianowicie:
- infrastrukturę krytyczną, której zniszczenie lub zakłócenie będzie miało niekorzystny wpływ na funkcjonowanie państwa lub na dany system infrastruktury krytycznej – wykaz tej infrastruktury będzie prowadził Dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
- infrastrukturę krytyczną, której zniszczenie lub zakłócenie będzie miało niekorzystny wpływ na lokalną społeczność danego województwa – wykazy tej infrastruktury będą prowadzone przez wojewodów.
Proces ujęcia infrastruktury krytycznej w odpowiednim wykazie będzie podzielony na dwa etapy.
Pierwszy etap będzie polegał na bieżącym identyfikowaniu przez Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (m.in. we współpracy z wojewodami) obiektów budowalnych, urządzeń, instalacji i usług będących w fazie projektowania lub budowy, mogących potencjalnie spełniać kryteria wyodrębniające określone przez Radę Ministrów w Narodowym Programie Ochrony Infrastruktury Krytycznej.
Drugi etap będzie miał miejsce po identyfikacji obiektów budowlanych, urządzeń, instalacji i usług potencjalnie mogących spełniać ww. kryteria i będzie polegał na podjęciu przez Dyrektora RCB albo wojewodów rozmów z właścicielami, posiadaczami samoistnymi i zależnymi stosownej infrastruktury na temat możliwości potencjalnego ujęcia w odpowiednim wykazie. W przypadku infrastruktury związanej z zaopatrzeniem w wodę lub odprowadzaniem ścieków, rozmowy te w znakomitej większości będą prowadzone ze spółkami wodociągowo-kanalizacyjnymi, które najczęściej są właścicielami, ewentualnie biorącymi w użyczenie lub dzierżawcami infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.
W skutek ujęcia w jednym z wykazów spółka wodociągowo-kanalizacyjna będzie posiadała status operatora infrastruktury krytycznej. Nowelizacja ustawy o zarządzaniu kryzysowym zakłada przy tym, że operatorzy infrastruktury krytycznej będą zobowiązaniu do powołania koordynatora do spraw infrastruktury krytycznej. Zgodnie z projektem, do zadań koordynatora będzie należało m.in.:
- koordynowanie opracowywania i wdrażania planów ochrony infrastruktury krytycznej,
- monitorowanie działalności operatora infrastruktury krytycznej w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej;
- utrzymywanie kontaktów z administracją publiczną, w tym dyrektorem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, przez przekazywanie i odbieranie informacji o:
- zdarzeniach zakłócających lub mogących zakłócić funkcjonowanie infrastruktury krytycznej,
- spodziewanym lub zaobserwowanym zwiększeniu zapotrzebowania na usługi lub produkty dostarczane przez operatorów infrastruktury krytycznej,
- spodziewanych przerwach lub zakłóceniach w dostawach usług lub produktów dostarczanych przez operatorów infrastruktury krytycznej;
- sporządzanie dla organu zarządzającego operatora infrastruktury krytycznej raportu o stanie ochrony infrastruktury krytycznej.
Na koniec zauważyć należy, że zgodnie z projektem nowelizacji, operator infrastruktury krytycznej, w związku z realizacją przedsięwzięć w zakresie ochrony jego obiektów, instalacji, urządzeń i usług ujętych we wspomnianych powyżej wykazach, będzie zobowiązany do zapewnienia zdolności do ochrony informacji niejawnych. To zaś może powodować znaczne koszty po stronie operatora, bowiem w praktyce większość informacji przesyłanych przez organy administracji publicznej operatorom infrastruktury krytycznej posiada klauzulę „zastrzeżone”.
Kategorie: legislacja
10.01.2025
W taryfowym potrzasku – projekt nowelizacji ustawy opublikowany
legislacja
02.01.2025
Nowy obowiązek segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych
legislacja, odpady
11.12.2024
Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 r.
legislacja
03.10.2024
Dyrektywa w sprawie jakości wody – projekt ustawy opublikowany
legislacja
26.09.2024
Przedsiębiorstwa wod-kan jako podmioty kluczowe
cyberbezpieczeństwo, legislacja