Nowelizacja Prawa wodnego w Stałym Komitecie Rady Ministrów

04.12.2018 / Mateusz Faron

#

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowane zostało dzisiaj pismo Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 listopada 2018 r., w świetle którego ostateczny, ministerialny projekt nowelizacji Prawa wodnego został skierowany do Stałego Komitetu Rady Ministrów. Załącznikiem do pisma jest projekt ustawy datowany na dzień 26 listopada 2018 r.

Z punktu widzenia branży wodociągowo-kanalizacyjnej, kluczowe zmiany dotyczą odpowiednio art. 271 oraz art. 552 Prawa wodnego. O dotychczasowych założeniach projektodawców informowaliśmy obszernie m.in. w tekstach pt. „Kolejna nowelizacja Prawa wodnego przed nami?” oraz „Odpowiedzialność karna za złożenie fałszywego oświadczenia do Wód Polskich?„.

W ostatnich dniach docierały do nas nieoficjalne informacje, iż Ministerstwo planuje wycofać się z przyjętych rozwiązań w zakresie odpowiedzialności karnej podmiotów składających oświadczenia na potrzeby ustalenia opłat za usługi wodne.

Opublikowany dzisiaj projekt ustawy potwierdza te doniesienia. Jak się zatem wydaje, autorzy przepisów uwzględnili postulaty branży i odstąpili od dodania do przepisów sankcji karnej za składanie nieprawdziwych oświadczeń.

Biorąc pod uwagę liczne wątpliwości związane z interpretacją przepisów Prawa wodnego, o których pisaliśmy choćby w tekście pt. „Przedsiębiorstwa toną w przepisach, a Wody Polskie nie widzą problemu„, zmianę dotychczasowego stanowiska Ministerstwa ocenić należy pozytywnie.

Niestety mimo stanowisko płynących choćby z Ministerstwa Energii oraz Ministerstwa Infrastruktury, autorzy projektu nie dokonali modyfikacji przepisów regulujących problematykę opłat za usługi wodne. Zgodnie z nowelizacją, w Prawie wodnym pojawi się nowy art. 552a.

Art. 552a. Prawa wodnego

W przypadku gdy pozwolenie wodnoprawe albo pozwolenie zintegrowane nie określa zakresu korzystania z wód w m3 na sekundę, ustalenia wysokości opłaty stałej za usługi wodne, o których mowa w ust. 2-5, dokonuje się z uwzględnieniem wyrażonych w m3 na godzinę maksymalnych ilości możliwych do pobrania wód, możliwych do odprowadzania wód do wód lub możliwych do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, określonych w pozwoleniach wodnoprawnych albo pozwoleniach zintegrowanych i przeliczonych na m3 na sekundę.

Kancelaria Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp. k. – wydawca Jerzmanowski AQUA, jako podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową, wzięła czynny udział w konsultacjach publicznych projektu ustawy zajmując stanowisko w imieniu i na rzecz Stowarzyszenia Wodociągi Wielkopolskie, w tym postulując m.in. wycofanie się ze zmiany zakładającej odpowiedzialność karną za składane oświadczenia. Z treścią pisma skierowanego w ramach konsultacji zapoznać można się w tekście pt. „Nowelizacja Prawa wodnego – konsultacje publiczne„.

Kategorie: legislacja, prawo wodne

Zapisz się
do newslettera

    10.01.2025

    legislacja

    W taryfowym potrzasku – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

    02.01.2025

    legislacja, odpady

    Nowy obowiązek segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych

    11.12.2024

    legislacja

    Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 r.

    07.11.2024

    prawo wodne

    Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE

    03.10.2024

    legislacja

    Dyrektywa w sprawie jakości wody – projekt ustawy opublikowany

    26.09.2024

    cyberbezpieczeństwo, legislacja

    Przedsiębiorstwa wod-kan jako podmioty kluczowe