Sąd Najwyższy o odpłatnym odprowadzaniu deszczówki
30.06.2025 / Łukasz Ciszewski
Zdaniem Sądu Najwyższego, z żadnych przepisów prawa nie wynika, by podmioty odprowadzające wody opadowe i roztopowe cudzymi urządzeniami (w tym urządzeniami należącymi do gminy) były w jakichkolwiek okolicznościach zwolnione z obowiązku uiszczenia wynagrodzenia z tego tytułu.
W wyroku z dnia 11 marca 2025 r. (sygn. akt II CSKP 1043/23) Sąd Najwyższy zajął się oceną prawną wzajemnych stosunków między podmiotem bezumownie odprowadzającym do kanalizacji deszczowej wody opadowe i roztopowe, a właścicielem tych urządzeń.
Sprawa dotyczyła roszczeń z tytułu odprowadzania wód opadowych i roztopowych w okresie między 23 sierpnia 2017 r. a 31 grudnia 2017 r. a zatem począwszy od momentu, w którym nowa ustawa Prawo wodne oraz znowelizowana uzzw wyłączyły wody opadowe i roztopowe z definicji ścieków i tym samym spowodowały, iż do ustalania cen za odprowadzanie tych wód przestał być właściwy model taryfikacyjny wynikający z uzzw., co spowodowało, iż dotychczas obowiązujące w tym zakresie taryfy przestały być z dnia na dzień, właściwą podstawą rozliczeń (co SN zresztą potwierdził).
Sąd Najwyższy po pierwsze potwierdził, iż odprowadzanie wód opadowych i roztopowych należy uznać za zadanie własne gminy w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a użyte w tym przepisie odniesienie do „kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych”, należy rozumieć szerzej niż tylko zakres objęty regulacją uzzw.
Jednocześnie SN podkreślił, że wody opadowe i roztopowe wciąż są elementem ścieków komunalnych w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 ustawy branżowej.
Po drugie Sąd Najwyższy zarzucił sądowi I i II instancji, że oddalając powództwo nie wskazały przepisów prawnych, zobowiązujących stronę powodową, jako właściciela urządzeń kanalizacji deszczowej, do bezpłatnego odprowadzania wód opadowych i roztopowych. Podkreślił również, że ani w ustawie o samorządzie gminnym ani w ustawie o gospodarce komunalnej nie ma takich przepisów.
Warto podkreślić, iż SN w swoim orzeczeniu dostrzegł istnienie normy art. 4 ugk zgodnie z którą, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego albo organy wykonawcze tych jednostek postanawiają o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. SN jednakże nie wywiódł z faktu braku podjęcia takiej uchwały wniosku o nieodpłatności usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych, co nakazuje krytycznie spojrzeć na wnioski płynące z wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 19 lutego 2021 r. (sygn. akt: VII Ga 510/20) oraz wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 26 lutego 2021 r. (sygn. akt: I AGa 234/19), w których sądy te przyjęły, iż brak takiej uchwały jest równoznaczny z nieodpłatnym charakterem usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych.
Konkludując SN stwierdził, iż skoro strona pozwana będąc zobowiązana do odprowadzania wód opadowych i roztopowych ze swoich nieruchomości w taki sposób, aby nie kierować ich na tereny sąsiednie oraz drogi publiczne, i nie mając własnych urządzeń kanalizacyjnych, korzystała z urządzeń kanalizacji deszczowej (jako urządzeń użyteczności publicznej), stanowiących własność strony powodowej, która z kolei nie była zobowiązana normatywnie do bezpłatnego przyjmowania do tych urządzeń tego rodzaju wód ze szczelnych powierzchni pozwanej, to wobec braku regulacji szczególnej należało w kwestii odpłatności za tego rodzaju usługi odwołać się do przepisów ogólnych, czyli do kodeksu cywilnego.
Co ciekawe, w zakresie zastosowania do opisanego stanu faktycznego reguł ogólnych k.c. Sąd Najwyższy przyjął, iż podmiot odprowadzający wody opadowe i roztopowe nie korzysta z usług właściciela urządzeń (zakwalifikowanych przez SN do kategorii urządzeń przesyłowych w rozumieniu art. 49 § 1 k.c.) ale, że był po prostu posiadaczem zależnym tych urządzeń w rozumieniu art. 336 k.c.. W konsekwencji SN zwrócił uwagę, że właściwą podstawą ustalenia wynagrodzenia powinny być przepisy o rozliczeniu z tytułu korzystania z cudzej rzeczy zawarte w art. 224 – 226 k.c. oraz 230 k.c.
Sąd wskazał, iż podstawą ustalenia wynagrodzenia za korzystanie z rzeczy powinna być zatem kwota, którą posiadacz musiałby zapłacić właścicielowi tej rzeczy, gdyby jego posiadanie opierało się na prawie, tj. gdyby oddał rzecz w odpłatne używanie na podstawie najmu, dzierżawy lub innego stosunku prawnego. W razie gdy ścisłe udowodnienie żądania jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, sąd może zasądzić odpowiednią sumę według swojej oceny (art. 322 k.p.c.).
Kategorie: orzecznictwo, wody opadowe lub roztopowe


13.02.2025
Przejmowanie urządzeń – czy istnieje alternatywa dla ich nabycia?
inwestycje, orzecznictwo

28.01.2025
Treść służebności przesyłu przy zasiedzeniu
orzecznictwo, służebność przesyłu

29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo

19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu

26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia

14.06.2024
Taryfy: odprowadzanie deszczówki a koszty taryfowe
orzecznictwo, taryfy