Sąd Najwyższy zamyka spór w sprawie przyłączy
22.06.2017 / Mateusz Faron
W dniu 22 czerwca 2017 r. Sąd Najwyższy w sprawie o sygn. akt III SZP 2/16, w składzie 7 sędziów wydał niezwykle istotną uchwałę dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej. Orzeczenie rozstrzyga wieloletni spór i dyskusje w zakresie określenia przestrzennej definicji przyłączy – wodociągowego oraz kanalizacyjne.
W świetle uchwały przez przyłącze kanalizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków rozumieć należy przewód łączący instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług (zakończoną studzienką), z siecią̨ kanalizacyjną na odcinku od studzienki do sieci kanalizacyjnej.
Jednocześnie Sąd Najwyższy wskazał, że przez przyłącze wodociągowe, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków rozumieć należy przewód łączący sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług na całej swojej długości.
Sąd Najwyższy potwierdził tym samym, że przyłącza wykraczają poza granice nieruchomości.
W ustnych motywach, Sąd Najwyższy odnosił się m.in. do „sposobu patrzenia” na przyłącza tj. zgodnie z ruchem płynów (wody lub ścieków) w przewodach – odpowiednio spoglądając od budynku (w przypadku ścieków) oraz patrząc od sieci (w przypadku wody). Co więcej, wskazał, że studzienka jest elementem instalacji wewnętrznej.
Jednocześnie Sąd wskazał, że przyjęcie definicji przyłącza prezentowanej przez UOKiK tj. do granicy nieruchomości, skutkowałoby brakiem realnej możliwości wpięcia się do sieci przez odbiorców usług, bowiem może zdarzyć się sytuacja, że wieloletni plan nie zawiera planów budowy odcinków pomiędzy istniejącą już siecią a granicami nieruchomości odbiorców usług. W takim przypadku odbiorca budowałby przyłącze do granicy nieruchomości, a żaden podmiot nie byłby zobowiązany do wybudowania odcinka pomiędzy siecią w przewodem wybudowanym do granicy. Taki stan w ocenie Sądu Najwyższego jest nieakceptowalny.
Szersze motywy uzasadnienia poznamy po opublikowaniu pełnego, pisemnego uzasadnienia uchwały. Oczywiście poinformujemy Państwa o jego publikacji.
Kategorie: orzecznictwo
29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo
19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu
26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia
14.06.2024
Taryfy: odprowadzanie deszczówki a koszty taryfowe
orzecznictwo, taryfy
12.06.2024
Taryfy: NSA rozstrzyga, ale wątpliwości nie ubywa
orzecznictwo, taryfy
29.04.2024
NSA rozstrzyga o celach poboru wody
orzecznictwo, prawo wodne