Ograniczanie przez gminę korzystania z wody w czasie suszy
19.07.2019
W ostatnim czasie coraz więcej gmin decyduje się na wprowadzanie, w okresie długotrwałej suszy, ograniczeń/zakazów korzystania z wody z sieci wodociągowej na cele inne niż bytowe, a zwłaszcza do podlewania przydomowych ogródków. W tym też zakresie pojawia się niezwykle istotne, a przy tym podstawowe pytanie na temat dopuszczalności takiego działania oraz tego, jakie mogą być ewentualne sankcje grożące mieszkańcom za nieprzestrzeganie takiego ograniczenia/zakazu.
Jak każde działanie organów gminy, również wprowadzenie powyższych zakazów/ograniczeń musi mieć swoją podstawę prawną. Przepisem takim nie będzie jednak art. 31 ust. 5 Prawa wodnego, który co prawda stanowi podstawę do wprowadzenia ograniczenia w korzystaniu z wód, jednakże wyłącznie w przypadku wprowadzenia przez właściwy organ stanu klęski żywiołowej.
Przepis ten stanowi bowiem, że „W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu zapobieżenia skutkom powodzi lub suszy, wojewoda może, w drodze aktu prawa miejscowego, wprowadzić czasowe ograniczenia w korzystaniu z wód, w szczególności w zakresie poboru wód lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, a także zmiany sposobu gospodarowania wodą w zbiornikach retencyjnych”. Tym samym, konieczne jest rozważenie powołania innej podstawy prawnej w analizowanym zakresie.
W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że podstawą prawną do wprowadzenia tego rodzaju zakazów/ograniczeń może być przepis art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym umożliwiający uchwalanie tzw. przepisów porządkowych. Przepis ten stanowi, że „W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego”.
Jak już wspomniano, sądy administracyjne uznają, że przepis ten może być wykorzystany przy okazji występowania długotrwałych susz w zakresie wprowadzenia na jego podstawie ograniczeń/zakazów korzystania z wody. Wyłącznie przykładowo należy zacytować wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lutego 2018 r. (sygn. akt II OSK 994/16):
„w okresie wystąpienia katastrofy naturalnej – suszy, w sytuacji, gdy nie został wprowadzony na danym obszarze stan klęski żywiołowej, gmina może w drodze przepisów porządkowych na podstawie rat. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), ustanowić zakaz podlewania z wodociągu gminnego, ogródków przydomowych, działkowych, tuneli foliowych oraz trawników i upraw roślinnych.”
W powyższym zakresie istotne znaczenie odgrywa również przepis art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowiący, że „W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać wójt, w formie zarządzenia”.
Co jednak w tym kontekście istotne, wydane przez wójta zarządzenie zawierające przepisy porządkowe podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia rada gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
Odrębną kwestią od samej dopuszczalności wprowadzenia na terenie gminy zakazów/ograniczeń z korzystania z wody, jest dopuszczalność wymierzenia kary grzywny osobom naruszającym postanowienia przepisów porządkowych. Rzeczą oczywistą jest bowiem to, że zakazy/ograniczenia są skuteczniejsze, kiedy za ich naruszenie przewidziana jest jakakolwiek kara. W tym kontekście rozważenia wymaga możliwość zastosowania przepisu art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z jego treścią, przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach. Tym samym, to od samodzielnej decyzji organu wydającego przepisy porządkowe (rady gminy, bądź – w przypadku niecierpiącym zwłoki – wójta) zależy, czy przepis określający grzywnę za ich naruszenie zostanie ustanowiony – nie ma w tym zakresie takiego obowiązku.
W odniesieniu natomiast do wprowadzenia do aktu prawnego zawierającego przepisy porządkowe przepisu określającego grzywnę przywołać należy stanowisko wyrażone przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 lipca 2003 r. (sygn. akt P 10/02). Trybunał orzekł w nim, że:
„organy samorządu terytorialnego oraz wojewoda nie mogą same ustanawiać kary grzywny ani nawet określać jej granic, a jedynie wskazywać na sankcje przewidziane przez szczegółowe przepisy o wykroczeniach, w szczególności w art. 54 kodeksu wykroczeń”.
Pogląd ten prezentowany jest również w orzecznictwie sądów tak powszechnych (np. wyrok SN z dnia 9 czerwca 2005 r., sygn. akt V KK 41/05), jak i administracyjnych (np. wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Kr 959/11). Tym samym przyjąć należy, że gdy gminne przepisy porządkowe miałyby przewidywać karę grzywny za ich naruszenie, przepis określający sankcję za to naruszenie powinien co najmniej w sposób ogólny odsyłać do odpowiedzialności przewidzianej w przepisie art. 54 Kodeksu wykroczeń. Przepis ten stanowi, że „Kto wykracza przeciwko wydanym z upoważnienia ustawy przepisom porządkowym o zachowaniu się w miejscach publicznych, podlega karze grzywny do 500 złotych albo karze nagany”.
Problem z powyższym przepisem Kodeksu wykroczeń jest jednak taki, że dotyczy on „zachowania się w miejscach publicznych”. Problematyczne może być tym samym twierdzenie, że podlewanie ogródka, a więc podejmowanie działań na swoim prywatnym (a nie – jak stanowi przepis – publicznym) terenie, pod normę wyrażoną w tym przepisie może podpadać.
Podsumowując podkreślić należy, że o ile niekwestionowana jest możliwość wprowadzania przez właściwe organy gminy w okresie długotrwałej suszy ograniczeń/zakazów korzystania z wody z sieci wodociągowej na cele inne niż bytowe, a zwłaszcza do podlewania przydomowych ogródków, o tyle wątpliwe może być przewidzenie kary grzywny za naruszenie tychże zakazów/ograniczeń.
Kategorie: orzecznictwo, prawo wodne, samorząd
07.11.2024
Nowa dyrektywa ściekowa przyjęta przez Radę UE
prawo wodne
29.07.2024
Czy podwyżka wynagrodzenia zasadniczego urzędnika jest informacją publiczną?
orzecznictwo
19.07.2024
Początek biegu zasiedzenia służebności przesyłu
orzecznictwo, służebność przesyłu
26.06.2024
NSA o dodatkowych wymogach wniosku o przyłączenie do sieci
orzecznictwo, warunki przyłączenia
14.06.2024
Taryfy: odprowadzanie deszczówki a koszty taryfowe
orzecznictwo, taryfy
12.06.2024
Taryfy: NSA rozstrzyga, ale wątpliwości nie ubywa
orzecznictwo, taryfy