Jedna z wątpliwości pojawiających się na gruncie stosowania przepisów nowego Prawa wodnego dotyczy trybu, w jakim Wody Polskie przekazują informację o wysokości opłaty za usługi wodne, a zwłaszcza czy należy w tym przypadku stosować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepisy art. 271 i nast. Prawa wodnego nie określają bowiem, czy wydanie takiej informacji prowadzone jest w ramach postępowania administracyjnego.

Pierwsze pojawiające się w powyższym zakresie wyroki sądów administracyjnych wskazują, że całe postępowanie zmierzające do ustalenia wysokości opłaty za usługi wodne jest postępowaniem administracyjnym prowadzonym na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Przykładowo, w wyroku z dnia 19 października 2018 r. (sygn. akt II SA/Gl 563/18, nieprawomocny) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zaznaczył, że:

akt
„Ustawodawca wprowadził (…) szczególny tryb określania opłaty za usługi wodne: poprzez skierowanie do podmiotu zobowiązanego informacji, możliwość kwestionowania rozstrzygnięcia o opłacie zawartego w informacji – niedewolutywnym środkiem zaskarżenia, jakim jest reklamacja, wydanie ponownej informacji (w przypadku uznania reklamacji) oraz decyzji administracyjnej (w przypadku nieuznania reklamacji)”.


Sąd w powyższym wyroku przywołał przy tym przepis art. 14 ust. 2 Prawa wodnego, z którego jednoznacznie wynika, że do postępowania m.in. przed organami Wód Polskich stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Tym samym, zdaniem WSA w Gliwicach, postępowanie przez tymi organami jest postępowaniem administracyjnym prowadzonym na podstawie Kodeksu.

Powyższy wyrok oraz inne pojawiające się wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych, które jednoznacznie rozstrzygają, że przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego należy stosować już na etapie wydawania przez właściwy organ informacji o wysokości opłaty za usługi wodne oraz ewentualnego późniejszego złożenia przez przedsiębiorstwo reklamacji, jednoznacznie powinny rozwiać wszelkie wątpliwości co do tego postępowania od jego strony proceduralnej.

Należy jednak pamiętać, że uznanie, że do ww. postępowania stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, powoduje również, że do stron tego postępowania odnieść należy szereg obowiązków wynikających z tego Kodeksu, w szczególności w zakresie terminów na dokonywanie różnych czynności, czy też wymogów formalnych stawianych pismom składanym w toku całego tego postępowania.

Ostatnie wpisy

Beneficjent rzeczywisty w spółce komunalnej po zmianie burmistrza

Aktualności

Na gruncie Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: „Ustawa”), spółki prawa...

14-05-2024

Czytaj więcej

Jedno czy dwa sprawozdania rady nadzorczej?

Aktualności

Końcówka pierwszej połowy roku to w spółkach komunalnych czas zwyczajnych zgromadzeń wspólników...

13-05-2024

Czytaj więcej

Zamrożenie cen energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r.

Aktualności

7 maja 2024 roku do Sejmu wpłynął rządowy projektu ustawy o czasowym...

09-05-2024

Czytaj więcej