Korzystanie przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne ze środków unijnych jest bez wątpienia ogromnym przywilejem i szansą na zapewnienie możliwie szerokiego dostępu do usług wodociągowych i kanalizacyjnych.

Jednak z uwagi na ostatnie orzecznictwo sądowe, dobrodziejstwo to może paradoksalnie okazać się dla branży sporym kłopotem.

Wyrokiem z 30 czerwca 2015 r. WSA we Wrocławiu (sygn. akt: II SA/Wr 220/15) w sposób jednoznaczny utrwalił swoją autorską linię orzeczniczą, dotyczącą zasad uwzględnienia w kalkulacji taryfowej amortyzacji od środków trwałych w części sfinansowanej z funduszy UE. W jej świetle, w taryfach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz zbiorowe odprowadzanie ścieków, przedsiębiorstwa wod-kan nie powinny uwzględniać amortyzacji od tej części wartości środków trwał (...)

Więcej: e-czytelnia.abrys.pl

Wraz z nowym Prawem wodnym zmieniają się ceny za usługi wodne. Od 2018 roku zmodyfikowane zostaną także zasady naliczania opłat. Wiąże się to przede wszystkim z koniecznością zmiany polityki taryfowej przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Co to oznacza dla branży?

Przypomnijmy, iż różne stawki opłat środowiskowych uiszczane w związku z poborem wody dostarczanej na potrzeby poszczególnych grup odbiorców winny stanowić podstawę do wyodrębniania taryfowych grup odbiorców, a to w celu zapobieżenia finansowaniu skrośnemu (wyrok NSA z 5 lipca 2016 r. sygn. akt II GSK 1144/16).

Więcej: e-czytelnia.abrys.pl

Za niespełna tydzień wchodzą w życie znowelizowane przepisy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Tymczasem wciąż nie jest do końca jasne, od kiedy w poszczególnych sytuacjach trzeba stosować nowe regulacje. Sprawę pogarsza brak nowego rozporządzenia taryfowego (…)

Dziennik Gazeta Prawna – Samorząd i Administracja nr 236

Więcej: https://edgp.gazetaprawna.pl/wydanie/1169,6-grudnia-17-nr-236.html

W minionym roku branża wodociągowo-kanalizacyjna żyła procesem legislacyjnym nowego Prawa wodnego. I choć docierające stopniowo sygnały zintensyfikowały się tuż po burzliwych debatach w przedmiocie wpływu Prawa wodnego na ceny wody i ścieków, prawdopodobnie niewielu praktyków spodziewało się tak znaczących zmian regulacji prawnych sektora wod-kan.

Oficjalnie zmiany mają być remedium na słabości dotychczasowego systemu, w którym gminy pełniły jednocześnie funkcję właściciela przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, organu nadzoru nad realizacją zadań z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz reprezentanta interesów odbiorców usług. W ocenie projektodawców taki stan nie zapewniał obiektywnego i niezależnego nadzoru, co prowadzić mogło do (...)

Więcej: e-czytelnia.abrys.pl

Środki z funduszy europejskich przyczyniły się do podniesienia poziomu ochrony środowiska w naszym kraju oraz dostępności usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Przy czym paradoksalnie dla firm wodociągowo-kanalizacyjnych ich wykorzystanie stało się dziś źródłem bardzo poważnego problemu.

A wszystko za sprawą wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lutego 2016 r. (sygn. akt II OSK 178/16). Otóż potwierdził on linię orzeczniczą WSA we Wrocławiu, który zanegował możliwość uwzględniania w kalkulacji taryfowej firm wodociągowo-kanalizacyjnych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z dotacji unijnych. Konsekwencją tego orzeczenia jest widmo poważnych problemów finansowych dla znacznej części przedsiębiorstw będących beneficjentami takich pieniędzy.

(...)

Więcej: gazetaprawna.pl

WSA w Poznaniu w wyroku z 3 września 2015 r. (sygn. akt IV SA/Po 90/15) wyraził jednoznaczny pogląd w zakresie możliwości stosowania stawki opłaty abonamentowej jako instrumentu obciążania gmin przez przedsiębiorstwa wod-kan kosztami utrzymania i gotowości infrastruktury wodociągowej służącej dostarczaniu wody na cele przeciwpożarowe.

Stanowisko to budzi jednak wiele wątpliwości i nie wydaje się, aby przywołane orzeczenie zakończyło spór dotyczący tzw. utrzymania hydrantów.

Problematyka utrzymania infrastruktury wodociągowej służącej celom przeciwpożarowym od lat stanowi przedmiot ożywionej dyskusji wśród przedstawicieli doktryny.

(...)

Więcej: e-czytelnia.abrys.pl

Ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne szereg obowiązków, w tym zwłaszcza na płaszczyźnie informacyjnej. Realizują je, niestety, tylko nieliczni. To zaś może niebawem wzbudzić zainteresowanie ze strony UOKiK-u.

Wspomniana ustawa weszła w życie 25 grudnia 2014 r. i stanowi efekt implementacji przez polskiego ustawodawcę dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z 25 października 2011 r. Akt ten należy uznać nie tyle za rewolucyjny, co za idący o kolejny krok dalej w ramach ewoluowania i tak już znaczącej ochrony konsumentów. Nasz krajowy prawodawca niewątpliwie traktuje omawianą grupę podmiotów w sposób szczególny. Kompleksowa ocena takiego kierunku regulacji prawnych wymaga jednak odrębnych rozważań, wykraczających poza ramy niniejszej publikacji.

(...)

Więcej: e-czytelnia.abrys.pl

Przewidziany w obowiązującym porządku prawnym szczególny, regulowany sposób kalkulacji cen i stawek opłat za usługi wodociągowe i kanalizacyjne, a także wprowadzenie administracyjnej kontroli prawidłowości dokonywania tej kalkulacji służy realizacji dwóch celów. Z jednej strony jest wyrazem dbałości ustawodawcy o zapewnienie powszechnej dostępności przedmiotowych usług, czego gwarancję powinno dać utrzymywanie cen i stawek opłat na społecznie akceptowalnym poziomie. Z drugiej zaś strony przedmiotowe regulacje powinny zapewniać właściwą jakość i ciągłość świadczenia przedmiotowych usług, do czego w założeniu ma się przyczynić nakaz uwzględniania w niezbędnych przychodach przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych i przygotowywanych przez nie taryfach wszelkich celowych kosztów działalności.

(...)

Studia Prawa Publicznego Nr 1(5) / 2014 r.

Pogląd Urzędu dotyczący zakresu inwestycji, które w związku z przyłączaniem nieruchomości do sieci obciążają przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, ewoluował, aby nabrać ostatecznie kształtu całkowicie sprzecznego z treścią i celem ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Stanowisko UOKiK-u w dużym uproszczeniu sprowadza się do przyjęcia, iż wszystkie odcinki przewodów poza granicami nieruchomości odbiorców usług są sieciami odpowiednio wodociągowymi albo kanalizacyjnymi i w związku z tym budować i utrzymywać je powinny przedsiębiorstwa. Przyłączami są zatem tylko te odcinki, które znajdują się w obrębie nieruchomości odbiorców usług i tylko te powinny być przez nich finansowane.

Postawa przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w takich sprawach jest bardzo różna. Wiele z nich automatycznie akceptuje stanowisko UOKiK-u, jak np. jedno z przedsiębiorstw z woj. lubuskiego (decyzja Delegatury Wrocławskiej z 14 marca 2013 r. nr RWR 6/2013), które zobowiązało się do wyeliminowania praktyki zakwestionowanej przez Urząd nie tylko poprzez uznanie wszystkich odcinków przewodów aż do granicy nieruchomości odbiorcy usług za sieci odpowiednio wodociągowe i kanalizacyjne, ale nawet do wystąpienia do wszystkich gmin, w których przedsiębiorstwo to świadczy usługi, o zmianę treści regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tak aby możliwe było odpłatne przekazywanie tych fragmentów przez inwestora na rzecz przedsiębiorstwa (sic!).

(...)

Więcej: e-czytelnia.abrys.pl 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 czerwca 2013 r. opublikował na swojej stronie internetowej komunikat „Rynek usług wodociągowo-kanalizacyjnych”, opatrzony komentarzem  prezes Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel.

Z treści jednoznacznie wynika, iż: ochrona konkurencji i zbiorowych interesów konsumentów na rynkach lokalnych jest jednym z priorytetów UOKiK-u. Jednocześnie, zdaniem Urzędu, na rynkach tych istnieje wiele praktyk monopolistycznych, jak i antykonsumenckich. Jako przykłady takich działań wskazane zostały: obciążanie odbiorców usług kosztami budowy sieci oraz kosztami związanymi z naprawą wodomierzy, a także zwalnianie się w umowach przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne z odpowiedzialności za ciągłość świadczenia usług.

Zgodnie z przekazanymi przez Urząd informacjami, przez pierwsze pięć miesięcy 2013 r. wydano 23 decyzje dotyczące naruszenia przepisów przez przedsiębiorców działających na rynkach wodociągowo-kanalizacyjnych (16 z nich dotyczyło nadużywania pozycji dominującej, natomiast siedem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów). Obecnie trwają 74 postępowania, w tym 40 wyjaśniających.

Wedle oceny UOKiK-u: cieszy fakt, że przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązują się do zmiany kwestionowanych praktyk, bowiem w 15 spośród 23 przypadków gminy i przedsiębiorstwa dobrowolnie zobowiązały się do zaniechania kwestionowanych praktyk.

Czytając komunikat i komentarz prezesa, można stwierdzić, że jest to kwintesencja wzajemnych relacji branży wodociągowo-kanalizacyjnej i Urzędu.

(...)

Więcej: e-czytelnia.abrys.pl